Quantitative Credit Risk Management at Portfolio Level

Presentació:

In this course, we will address some computational aspects of quantitative credit risk management. We start by reviewing the regulatory risk measures in line with the Basel Accords. Then we will study the estimation of bounds for the risk measures in absence of information about dependence and capital allocation. The last part of the course is devoted to measure the risk in credit portfolios touching upon the models for regulatory capital calculation as well as economic capital. We will present some state-of-the-art numerical methods to compute risk measures and their corresponding risk contributions.

Programa del curs:

1. Basic concepts in quantitative risk management: modelling value and value change, risk measures (Value-at-Risk and Expected Shortfall), coherent risk measures.
  2. Risk aggregation with dependence uncertainty and capital allocation: copulas, Fréchet problems, capital allocation.
  3. Portfolio credit risk: credit risk of a single firm, aggregate losses, risk contributions, concentration risk, Monte Carlo simulation and advanced numerical methods.

Seminari:

Name concentration risk and its measurement
29 de novembre de 2017
En aquest seminari es van presentar algunes de les tècniques que es desenvoluparan durant el curs
Presentació: enllaç

Idioma:

Castellà.

Professorat:

Luis Ortiz Gracia is visiting professor at the Universitat de Barcelona School of Economics. He obtained a PhD in Mathematics from the Polytechnic University of Catalonia. His fields of research are Computational Finance and Quantitative Risk Management, with particular interests on wavelets-based methods for option pricing and aggregate risk measurement. He teaches Computational Aspects of Risk Management in the Master of Mathematics in Finance at the Autonomous University of Barcelona and Advanced Risk Quantification in the Master of Actuarial and Financial Sciences at the University of Barcelona. He led the Financial Mathematics and Risk Control research group at the Centre de Recerca Matemàtica and carried out research stays at the CWI in the Netherlands as well as in the School of Mathematics and Physics at the University of Queensland in Australia. Before he moved to the academia, he spent some years working on quantitative projects in several private firms within the fields of information technology, business and finance.

Destinataris:

This course is addressed to academics and practitioners willing to delve into the knowledge of mathematical and computational techniques for credit risk measurement at portfolio level. Some experience in programming for the hands-on part of the course would be advantageous.

Detalls d'organització:

El curs Quantitative Credit Risk Management at Portfolio Level s'impartirà els dies 22, 23, 24, 25 i 26 de gener de 2018 de 15:30 a 18:30.

La durada total del curs és de 15 hores.

El nombre màxim d’assistents és de 20.

La preinscripció es podrà formalitzar a través del Servei d'Estadística Aplicada omplint el formulari de preinscripció que trobareu a la web. Un cop rebut el vostre formulari, us confirmarem mitjançant un correu electrònic si teniu plaça assignada o bé que esteu en llista d'espera.

Enllaç al formulari: preinscripció

Quotes d'inscripció (2018):

Concepte Quantitat Import
    Extern Esfera UAB
Inscripció
(abans del 8 de gener)
1 assist 460,00 €  460,00 €  270,00 €
Inscripció
(després del 8 de gener)
1 assist 590,00 €  590,00 €  400,00 €

Tarifa UAB: Es podran acollir a aquesta tarifa tots els interessats que pertanyin a la comunitat universitària de la UAB (PAS, professors, estudiants), així com els estudiants d'altres universitats que ho acreditin enviant-nos una còpia de la matrícula del curs vigent. En cas de desitjar factura s'haurà d'inscriure amb una altre tarifa.

- Descomptes especials per a persones en situació d'atur. Presentant còpia del document d'alta o de renovació de la sol·licitud d'ocupació emès per l'Oficina de treball de la Generalitat de Catalunya.

- Descomptes especials per a grups de persones procedent de la mateixa empresa/institució.

Descomptes no acumulables.

Beques per a estudiants d'estadística, consulteu condicions en el formulari de preinscripció.

El nombre mínim de participants per a la realització del curs és 10.

Detalls de pagament:

Un cop rebuda la preinscripció, rebreu un correu electrònic informant-vos dels detalls per a realitzar el pagament de la inscripció.

Les persones interessades en sol·licitar la factura a nom d'una empresa, hauran de fer constar al justificant del pagament de la quota, el nom de la seva entitat i NO el del propi assistent al curs. Un cop s'hagi efectuat el pagament del curs, i si no hi ha cap motiu de força major, no es retornaran els diners de la inscripció.

Abans d'efectuar el pagament, espereu a rebre la nostra confirmació de la reserva d'una plaça per al curs.