Workshop R Programming and Mixtures

This one-day course, developed by Dr Jochen Einbeck (Durham University, UK) and Professor John Hinde (NUI Galway, Ireland), consists of two parts, where the first part refreshes generic R programming skills, while the goal of the second part is the practical implementation of inferential tools for finite Gaussian mixture modelling.

The workshop assumes basic working knowledge with R, though it does not require advanced programming skills. More specifically, the workshop begins with recalling basic tools and concepts which are useful for R programming in general, these include: workspace handling, reading in data files, extracting information from vectors and matrices, basic operations with data frames (such as ordering); basic programming skills such as if/then, while, for, and apply, and the construction of functions.

In a short lecture to the beginning of the second part, the workshop turns to Finite Gaussian Mixture models. The idea of 'complete data' (assuming the unknown component memberships to be known) is explained, based on which the complete likelihood is constructed and maximized. It is demonstrated how the resulting estimators can be incorporated into an EM algorithm, which is used to estimate all parameters of the mixture model. Using skills acquired in the first part of the workshop, the EM algorithm is implemented in R in the practical part of the afternoon session (which requires implementation of the E--step, the M--step, and the EM wrapper function). Depending on the progress, the more advanced students can proceed with implementing a bootstrap test for the number of mixture components. The techniques are illustrated with, and applied to, real data sets taken from astronomy and the energy sector.

Jochen Einbeck - Senior Lecturer in Statistics, Department of Mathematical Sciencies, Durham University

El Workshop R Programming and Mixtures está dirigido a estadísticos profesionales o académicos que deseen profundizar en las aplicaciones de esta técnica, así como a investigadores de cualquier ámbito de conocimiento que deseen introducirse en la metodología estadística de este tipo de análisis.

Se requiere que los participantes tengan conocimientos básicos del software R.

Los asistentes a esta sesión monográfica deberán llevar su ordenador con el software R instalado.

El Workshop R Programming and Mixtures se impartirá el día 12 de diciembre de 2014 de 9:30 a 17:00.

La duración total del workshop es de 5.5 horas.

El número máximo de asistentes es de 20.

La preinscripción se podrá formalizar vía el Servei d'Estadística Aplicada rellenando el formulario de preinscripción que encontrareis en la web. Una vez recibido vuestro formulario, os confirmaremos mediante un correo electrónico si tenéis plaza asignada o bien que estais en lista de espera.

Cuotas de inscripción (2014):

Concepte Cantitat Importr
(antes del 30 de noviembre)
1 asist 160,00 €  160,00 €  95,00 €
(después del 30 de noviembre)
1 asist 205,00 €  205,00 €  135,00 €

Tarifa UAB: Se podrán acojer a esta tarifa todos los interesados que pertenezcan a la comunidad universitaria de la UAB (PAS, profesores, estudiantes), así como los estudiantes de otras universidades que lo acrediten enviando una copia de la matrícula del curso vigente. En caso de desear factura se deberán inscribirse con otra tarifa.

Beques per a estudiants d'estadística, consulteu condicions en el formulari de preinscripció.

Detalls de pagament:

Una vez formalizada la preinscripción, recibireis un correo electrónico informando de los detalles para realizar el pago de la inscripción.

Las personas interesadas en solicitar la factura a nombre de una empresa, deberán de hacer constar al justificante del pago de su cuota el nombre de su entidad y NO el del propio asistentes al curso. Una vez se haya efectuado el pago del curso, y si no hay ningún motivo de fuerza mayor, no se devolverá el dinero de la inscripción.

Programa del curs:

First session: Basic R programming

• Preliminaries: Working directory, data frames, and workspace
  • Basic programming and operations with data frames

Lecture session

• Motivation and theory for finite Gaussian mixtures

Second practical session:

• Implementing the EM algorithm for mixture models
  • Simulation from Gaussian mixtures
  • Advanced and challenging...