Quantitative Credit Risk Management at Portfolio Level

In this course, we will address some computational aspects of quantitative credit risk management. We start by reviewing the regulatory risk measures in line with the Basel Accords. Then we will study the estimation of bounds for the risk measures in absence of information about dependence and capital allocation. The last part of the course is devoted to measure the risk in credit portfolios touching upon the models for regulatory capital calculation as well as economic capital. We will present some state-of-the-art numerical methods to compute risk measures and their corresponding risk contributions.

1. Basic concepts in quantitative risk management: modelling value and value change, risk measures (Value-at-Risk and Expected Shortfall), coherent risk measures.
  2. Risk aggregation with dependence uncertainty and capital allocation: copulas, Fréchet problems, capital allocation.
  3. Portfolio credit risk: credit risk of a single firm, aggregate losses, risk contributions, concentration risk, Monte Carlo simulation and advanced numerical methods.

h4>Seminario:

Name concentration risk and its measurement
29 de noviembre de 2017
En este seminario se presentó algunas de las técnicas que se desarrollan durante el curso
Presentación: enlace

Idioma:

Castellano.

Luis Ortiz Gracia is visiting professor at the Universitat de Barcelona School of Economics. He obtained a PhD in Mathematics from the Polytechnic University of Catalonia. His fields of research are Computational Finance and Quantitative Risk Management, with particular interests on wavelets-based methods for option pricing and aggregate risk measurement. He teaches Computational Aspects of Risk Management in the Master of Mathematics in Finance at the Autonomous University of Barcelona and Advanced Risk Quantification in the Master of Actuarial and Financial Sciences at the University of Barcelona. He led the Financial Mathematics and Risk Control research group at the Centre de Recerca Matemàtica and carried out research stays at the CWI in the Netherlands as well as in the School of Mathematics and Physics at the University of Queensland in Australia. Before he moved to the academia, he spent some years working on quantitative projects in several private firms within the fields of information technology, business and finance.

This course is addressed to academics and practitioners willing to delve into the knowledge of mathematical and computational techniques for credit risk measurement at portfolio level. Some experience in programming for the hands-on part of the course would be advantageous.

El curso Quantitative Credit Risk Management at Portfolio Level se impartirá los días 22, 23, 24, 25 y 26 de enero de 2018 de 15:30 a 18:30.

El número máximo de asistentes es de 20.

La preinscripción se podrá formalizar vía el Servei d'Estadística Aplicada rellenando el formulario preinscripción que encontrareis a la web. Una vez recibido vuestro formulario, os confirmaremos mediante un correo electrónico si tenéis plaza asignada o bien que estáis en lista de espera.

Enlace al formulario: preinscripción

Cuotas de inscripción (2018):

(antes del 8 de enero)
1 asist 460,00 €  460,00 €  270,00 €
(depués del 8 de enero)
1 asist 590,00 €  590,00 €  400,00 €

Tarifa UAB: Se podrán acoger a esta tarifa todos los interesados que pertenezcan a la comunidad universitaria de la UAB (PAS, profesores, estudiantes), así como los estudiantes de otras universidades que lo acrediten enviando una copia de la matrícula del curso vigente.

- Descuentos especiales para personas en situación de paro. Presentando copia del documento de alta o de renovación de la solicitud de ocupación emitido por la Oficina de treball de la Generalitat de Catalunya.

- Descuentos especiales para grupos de personas procedentes de la misma empresa/institución.

Descomptes no acumulables.

Becas para estudiantes de cualquier titulación en estadística, consultad condiciones en el formulario de preinscripción.

El número mínimo de participantes para la realización del curso es 10.

Una vez formalizada la preinscripción, recibiréis un correo electrónico informando de los detalles para realizar el pago de la inscripción.

Las personas interesadas en solicitar la factura a nombre de una empresa, deberán de hacer constar al justificante del pago de su cuota el nombre de su entidad y NO el del propio asistente al curso. Una vez se haya efectuado el pago del curso, y si no hay ningún motivo de fuerza mayor, no se devolverá el dinero de la inscripción.